Ellos är stolt partner till Cancerfonden och gör klämcheck med Jessica Frej
2025-09-22 10:45

ellos-cancerfonden-20250923.jpg

Den rosa månaden sveper in över Sverige, tillsammans mot cancer. För sjätte året i rad är Ellos partner till Rosa Bandet och bidrar även genom försäljning av sin egen träningskollektionen Ellos Studio.

Ellos stöttar Cancerfondens viktiga arbete, i kampen mot cancer genom att sälja årets rosa band och armband där all försäljning går direkt till Cancerfonden. Dessutom går 15% av försäljningen på Ellos Studio till Cancerfonden.

– Vi är otroligt stolta över det fina samarbetet med Cancerfonden och att för sjätte året kunna bidra till att fler överlever cancer. Vår målgrupp är kvinnan mitt i livet och därför känns det extra viktigt att Ellos är med och bidrar. Att sälja rosa band och dessutom stötta med 15 procent av försäljningen på vår egen träningskollektion, Ellos Studio, känns både självklart och betydelsefullt, säger Sofia Ekensten, varumärkesdirektör för Ellos.

Engagemanget spelar roll

– Bröstcancer är fortfarande den vanligaste cancersjukdomen bland kvinnor. Tack vare forskningen överlever idag 9 av 10 en bröstcancerdiagnos. Så har det inte alltid varit, på 80-talet överlevde 6 av 10. Forskningen gör skillnad och utvecklas hela tiden - mammografiscreening, målinriktade läkemedel och bättre kirurgiska metoder har bidragit till ökad överlevnad och bättre livskvalitet. Tack vare våra partners stora engagemang kan forskningen fortsätta framåt, säger Ulrika Årehed Kågström, Generalsekreterare, Cancerfonden.

Klämcheck med Jessica Frej


För att lyfta vikten av att undersöka sina bröst gör Ellos i år klämchecken ihop med Cancerfonden och profilen Jessica Frej.

– Innan har jag nog bara klämt, men nu vet jag att man också ska göra små cirkelrörelser med pek- och långfinger. Och jag fick ett jättebra tips att sätta påminnelse i kalendern, att göra detta en gång i månaden efter mensen. Så det har jag nu gjort, säger Jessica Frej efter att ha blivit guidad genom klämchecken av Cancerfondens sjuksköterska, Helena Torsler Andersson.

– Vi vill göra det enkelt för våra kunder att komma ihåg att undersöka sina bröst varje månad och också sprida kunskapen om hur man ska känna och klämma på brösten, säger Sofia Ekensten.

Gör Klämchecken med Jessica Frej och Ellos här.

Karl Fredrik har designat

Årets designer av rosa bandet är trädgårdsmästaren och floristen Karl Fredrik Gustafsson. Tillsammans med sin make Petter Kjellén, driver han Eklaholm på Österlen, en gård med öppen trädgård och inredning. Karl Fredrik har skrivit flera böcker och haft tv-programmet Karl Fredrik på Österlen.

– Jag har sedan barnsben tecknat slingrande stjälkar och blad, så det låg nära till hands när jag började forma idén om årets rosa band. Den gröna växten symboliserar livskraft och hopp för mig, en rörelse mot ljuset. Ett litet, litet frö kan bli stora blad, en vacker blomma, ett högt träd, ett liv. När vi tillsammans stöttar cancerforskningen sår vi ett frö för framtiden, för livet.

– Våra partners är ovärderliga i Rosa Bandet-kampanjen. Utan dem hade vi inte kunnat samla in dessa summor till cancerforskningen, och inte heller nå ut så brett till så många människor. Hela kampanjen bygger på att vi alla hjälper till och gör det vi kan, både som företag och som privatpersoner. Tillsammans färgar vi Sverige rosa och samlar in pengar till svensk cancerforskning, med målet att färre ska drabbas och fler ska överleva cancer, säger Ulrika Årehed Kågström, Generalsekreterare, Cancerfonden.

Mer information om bröstskolan och Rosa Bandets viktiga arbete hittar du på Cancerfondens hemsida.