Ellos Group gör framsteg i hållbarhetsarbetet
2025-05-23 10:00

Pressmeddelande, Borås, 23 maj 2025

Ellos Group har nu publicerat sin hållbarhetsrapport för 2024 som för första gången är inspirerad av Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Rapporten lyfter fram utvecklingssteg i Ellos Groups hållbarhetsarbete och innehåller bolagets Climate Transition Plan vars syfte är att minska klimatpåverkan genom hela värdekedjan.

Ellos Groups ambition med en årlig hållbarhetsredovisning är att öppet och balanserat redovisa målsättningar och framsteg men även de utmaningar som finns för att bidra till en hållbar förändring i vår bransch. 

För att ytterligare stärka transparensen kring hållbarhetsarbetet har Ellos Group för första gången tagit fram en hållbarhetsrapport med inspiration från CSRD. Genom att anpassa rapporteringen till CSRD:s krav tar Ellos Group ett viktigt steg mot ökad transparens och jämförbarhet samtidigt som det skapar en stabil grund för framtida hållbarhetsredovisning.

Ett av Ellos Groups prioriterade hållbarhetsinitiativ under 2024 var lanseringen av en omfattande Climate Transition Plan som är fullt integrerad i hela verksamheten - från produktutveckling och inköp till logistik och lager. Denna plan utgör en strategisk grund för att minska klimatpåverkan i varje led av värdekedjan och säkerställer att hållbarhet är en naturlig del i alla affärsbeslut.

”Under 2024 intensifierade vi vårt arbete med att skapa en mer hållbar värdekedja. Vi har stärkt och kommer fortsätta att arbeta med vår klimatomställningsplan, med målet att halvera våra utsläpp till 2030 i linje med Parisavtalet. Detta har krävt insatser på flera nivåer – från att minska vårt klimatavtryck i den egna verksamheten till att arbeta nära våra leverantörer för att driva förändring i hela produktionskedjan. Genom att öka användningen av mer hållbara och spårbara material, effektivisera produktionen och ställa högre krav på våra samarbetspartners har vi tagit avgörande steg för att minska vår klimatpåverkan”, säger Johan Kromer, Hållbarhetsdirektör för Ellos Group.

Samtidigt har Ellos Group gjort ytterligare förbättringar i övergången till mer hållbara material. Under året har andelen hållbara material i sortimentet ökat kraftigt, vilket speglar ambitionen att erbjuda ett mer ansvarsfullt produktsortiment, utan att kompromissa med stil eller kvalitet. Under 2024 ökade andelen återvunnen polyester och polyamid i produkter inom Ellos Groups egna varumärken till 57 procent, vilket är en ökning med 18 procentenheter jämfört med 2023.

Ellos Group har satt tydliga mål för att öka andelen hållbara material och säkerställa goda arbetsvillkor i hela leverantörskedjan. Bland annat är målet att 100 procent av bomullen i egna varumärken ska vara mer hållbar till och med 2025, där andelen under 2024 var 95 procent, och att all polyester och polyamid ska vara återvunnen till 2030. Samtidigt arbetar Ellos Group aktivt med social hållbarhet, bland annat genom tredjepartsrevisioner och ökad transparens i leverantörsledet. Hållbarhetsmålen är integrerade i affärsstrategin och stöds av tvärfunktionella insatser, styrande policies och incitamentsprogram kopplade till hållbarhetsresultat.

Hållbarhetsrapporten för 2024 finns tillgänglig på engelska på Ellos Groups hemsida.
 

För ytterligare information:
Johan Kromer, Hållbarhetsdirektör

Tel. +46 (0)33 16 08 05


OM ELLOS GROUP

Ellos Group är en ledande nordisk shoppingdestination för heminredning och mode med onlinebutikerna Ellos, Jotex och Homeroom samt betalvarumärket Elpy. I nära relation med våra miljontals kunder utvecklar vi attraktiva och hållbara erbjudanden för kvinnan mitt i livet, hennes familj och hem. Med innovation, kreativitet och hållbarhet söker vi ständigt nya vägar i stort och smått, och alltid med kunden i fokus. Ellos Group, med huvudkontor i Borås, är verksamt i samtliga nordiska länder och på utvalda marknader i Europa. Ellos Group har ca 500 medarbetare och omsätter runt 3,3 miljarder SEK.

www.ellosgroup.se