Ellos Holding AB (publ) Halvårsrapport januari - juni 2025
2025-08-26 08:30

Pressmeddelande, Borås, 26 augusti 2025

Halvårsrapporten för Ellos Holding AB (publ) publiceras idag. 

Koncernen Ellos Group bildades den 15 oktober 2024 när moderbolaget Ellos Holding AB (publ) förvärvade samtliga aktier i Ellos Group Nordic AB (publ). Den finansiella rapporten innehåller således inga jämförande siffror avseende andra kvartalet och första halvåret föregående år. 

1 APRIL – 30 JUNI 2025
 

•    Nettoomsättningen uppgick till 800,9 MSEK under det andra kvartalet.
•    Bruttoresultatet uppgick till 354,7 MSEK med en bruttomarginal på 44,3 procent.
•    Justerad EBITA uppgick till 41,7 MSEK med en justerad EBITA-marginal på 5,2 procent.
•    Rörelseresultatet uppgick till 24,1 MSEK med en rörelsemarginal på 3,0 procent.
•    Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 62,1 MSEK

1 JANUARI – 30 JUNI 2025

•    Nettoomsättningen uppgick till 1 602,5 MSEK under det första halvåret.
•    Bruttoresultatet uppgick till 685,2 MSEK med en bruttomarginal på 42,8 procent.
•    Justerad EBITA uppgick till 73,9 MSEK med en justerad EBITA-marginal på 4,6 procent.
•    Rörelseresultatet uppgick till 38,5 MSEK med en rörelsemarginal på 2,4 procent.
•    Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -1,5 MSEK.
•    Varulagret uppgick till 732,8 MSEK vid periodens slut.



Kommentar från VD i Ellos Holding AB (publ)


KRAFTIGT FÖRBÄTTRAT KASSAFLÖDE OCH LÖNSAM TILLVÄXT

Ellos Groups starka momentum fortsätter i andra kvartalet. Nettoomsättningen uppgick till 800 MSEK, vilket motsvarar en organisk tillväxt med 4 procent jämfört med andra kvartalet 2024. Justerad EBITA uppgick till 42 MSEK för perioden, vilket motsvarar en marginal om 5 procent. Noterbart är att vårt kassaflöde fortsätter att öka kraftigt. Detta styrkebesked ser vi både under kvartalet och det första halvåret som helhet. Kassaflödet från den löpande verksamheten under andra kvartalet uppgick till 62 MSEK jämfört med 25 MSEK samma period 2024. Under första halvåret uppgick kassaflödet till -1,5 MSEK jämfört med -83 MSEK samma period 2024. 

Vårt positiva momentum innebär att vi levererar ett första halvår med både tillväxt och ökad lönsamhet. Det är särskilt glädjande att alla våra e-handelsplatser är med och bidrar till tillväxten. Nettoomsättningen i första halvåret uppgick till 1603 

MSEK, vilket är en ökning med 3 procent jämfört med första halvåret 2024. Justerad EBITA uppgick i perioden till 74 MSEK jämfört med 70 MSEK första halvåret 2024 och motsvarar en EBITA marginal om 5 procent.

Våra egna varumärken står för cirka två tredjedelar av försäljningen. Vår satsning inom underkläder och badkläder har fått ett starkt genomslag. Under våren har vi framgångsrikt utvecklat vårt interna varumärke Joelle som nu har en bred och stark kollektion som drivit både tillväxt och marginal. Vi ser övergripande en fortsatt stark trend inom hela modeområdet; drivet av kläder, underkläder, sportkläder och skor.   

Inom heminredningen ser vi fortsatt en stark utveckling på de textila områdena. Vi noterar även en positiv utveckling på de europeiska marknaderna, där Jotex säljer direkt till konsument. Drygt 90 procent av vår försäljning sker på hemmamarknaden i Norden, och under första halvåret passerade vi 100 miljoner SEK utanför Norden. 

För att stärka kundupplevelsen genomförde vi under andra kvartalet flera stora kampanjer som engagerade våra kunder. Ellos och Linda-Marie Assergård gjorde sin sjunde modekollektion tillsammans, samtidigt som Jotex lanserade en ny sovrumskampanj i samarbete med Edvin Törnblom. Tillväxten under första halvåret sker både på våra egna och externa handelsplattformar runt om i Europa, vilket bekräftar att vårt erbjudande är relevant och efterfrågat av både konsumenter och samarbetspartners. 

Det är tydligt att de operationella och strukturella åtgärder och förbättringar som vi gjort de senaste 12 månaderna ger effekt. Förutom kassaflödesförbättringar, ser vi kraftiga förbättringar i Periodens resultat, både under kvartalet och under det första halvåret 2025. Periodens resultat under det första halvåret uppgick till -15 MSEK jämfört med -149 MSEK första halvåret 2024. Justerat för förvärvsrelaterade avskrivningar är också Periodens resultat positivt, och uppgick till 34 MSEK under första halvåret. Utfallet visar både på den underliggande styrkan i vår verksamhet och att den förbättrade kapitalstrukturen har fått avsedd effekt.

Vi på Ellos Group ser ljusare på resten av året med flera positiva tillväxtmöjligheter, trots den geopolitiska oron som påverkar vår omvärld. Vår uppfattning är att vi har stärkt vår position på marknaden och att e-handeln kommer växa strukturellt. Vi verkar på en stor och växande marknad där e-handelspenetrationen är fortsatt låg. 

Givet styrkan i vår modell och den positiva inledningen på året håller vi fast vid lagd strategi. Vårt fokus är att kontinuerligt förbättra vårt erbjudande till vår kärnkund, kvinnan mitt i livet, samtidigt som tillväxt, ökad effektivitet och förbättrat kassaflöde är fortsatt högt på agendan. Med en långsiktig finansiering som stöttar tillväxt och med ägare som tror starkt på Ellos Groups framtidspotential är vi fast beslutna att upprätthålla det positiva momentum vi sett hittills under året. 

Jag ser mycket fram emot att fortsätta vår positiva och lönsamma resa som en ledande shoppingdestination i Norden.

Hans Ohlsson, VD


För ytterligare information:
Johan Stigson, CFO, Tel. +46 (0)33 16 08 05

_________________________________________________________________________

Denna information är sådan information som Ellos Holding AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 augusti 2025 08.30 CEST.

OM ELLOS GROUP 


Ellos Group är en ledande nordisk shoppingdestination för heminredning och mode med onlinebutikerna Ellos, Jotex och Homeroom samt betalvarumärket Elpy. I nära relation med våra miljontals kunder utvecklar vi attraktiva och hållbara erbjudanden för kvinnan mitt i livet, hennes familj och hem. Med innovation, kreativitet och hållbarhet söker vi ständigt nya vägar i stort och smått, och alltid med kunden i fokus. Ellos Group, med huvudkontor i Borås, är verksamt i samtliga nordiska länder och på utvalda marknader i Europa. Ellos Group har runt 500 medarbetare och omsätter runt 3,3 miljarder SEK.

www.ellosgroup.se