Den 5–9 september arrangeras den 11:e upplagan av Stockholm Design
Week. På plats är den prisbelönta arkitekten Andreas Martin-Löf. Under
eventet smyglanserar han sin nya kollektion med Jotex. En kollektion som
väntas gå live den 1 november.
Under årets upplaga av Stockholm Design Week är arkitekten, tillika designern, Andreas Martin-Löf på plats som utställare. Samtidigt som eventet pågår anordnar han en pressmiddag på sitt kontor för att smyglansera sin nya kollektion Kungsholmen. Det andra samarbetet med inredningsvarumärket Jotex.
”Efter Andreas första kollektion kändes det inte mer än självklart att vi skulle skapa något nytt tillsammans. Hans fingertoppskänsla vad gäller material och hans öga för detaljer gör honom till en perfekt samarbetspartner. Hans designsamarbeten har kommit att bli en representation av hemmet. Aspvik representerar uterummet medan Kungsholmen har fått representera matplatsen. Kanske blir vardagsrummet vårt nästa gemensamma projekt”, säger Sofia Thor, produktchef för kategorin möbler.
2021 designade Andreas en kollektion utemöbler för Jotex som fick namnet Aspvik. Produktserien bestod av en stol, en soffa, en solstol och ett bord. Alla produkter tillverkades i FSC-certifierad furu och producerades i Småland. Den nya kollektionen Kungshamn består av två matbord och stolar. Även här är möblerna FSC-certifierade, men den här gången har man använt materialet ek i stället för furu. Färgställningarna består av en mörkbrun betsad ek och en naturell ek. Kollektionen är framtagen för att skapa en enhetlig känsla och består av möbler som tar hänsyn till matplatsen. Den lågmälda elegansen talar för att produkterna tål både ögats slitage och det dagliga slitaget. Lika unika var för sig, som de är tillsammans.
”Jag ville rita en bekväm stol som fungerar för både längre middagar och möten. Vi började experimentera med lätta flätade sitsar i en relativt enkel och nätt träkonstruktion. Tillverkarens erfarenhet av att basa (böja i ångtryck) gjorde att vi kunde få till ett vackert rundat uttryck. Under tiden vi jobbade med stolen fick vi idén att göra ett bord med en bas som svarade på de välvda formerna. Vi har experimenterat med olika ytor framför allt en ljus och en mörk yta. Den ljusa passar nästan överallt och den mörka tycker jag är särskilt vacker i huset där jag bor och har kontor. I slutändan handlar design för mig om evolution. Om att ständigt utveckla, förbättra och förfina det befintliga”, säger Andreas Martin-Löf.
Kollektionen lanseras den 1 november på Jotex, där kommer produkterna finnas till försäljning.
Ellos Group är en av Nordens ledande e-handelsgrupper med e-handelsplatserna Ellos, Jotex och Homeroom samt betalvarumärket Elpy. I nära relation med våra miljontals kunder strävar vi ständigt efter att utveckla och erbjuda attraktiva och hållbara erbjudanden inom mode och hemprodukter för hela familjen. För oss är kunden alltid i fokus. Med innovation, kreativitet och hållbarhet söker vi ständigt nya vägar i stort och smått. Ellos Group, med huvudkontor i Borås, är verksamt i samtliga nordiska länder och på utvalda marknader i Europa. Ellos Group har ca 600 medarbetare och omsätter runt 3,6 miljarder SEK.