Från ett småskaligt varumärke i Sverige till Milano Fashion Week. Rave Review, en duo bestående av Livia Schück och Josephine Bergqvist, gjorde den 24 september debut på den internationella catwalken. På scenen presenterades SS24 kollektionen och till sin hjälp hade de inredningsvarumärket Jotex. ”Samarbetet med Rave Review är ett nytt och spännande sätt att visa heminredning i en kontext som vi kanske inte tidigare upplevt den – presenterad på en catwalk i Milano” säger Hannah Persson, produktchef på Jotex inom kategorin mattor.
Med ambitionen att skapa re-make på ett kommersiellt gångbart sätt har Rave Review blivit ett välkänt namn inom modebranschen. Duon, bestående av Livia Schück och Josephine Bergqvist, har fått ta emot flera utmärkelser för sin unika design och sitt nyskapande arbete. Plaggen har burits av flera kända namn däribland Miley Cyrus, Katy Perry och Dua Lipa. Idag säljs det Stockholmsbaserade varumärket, utöver Rave Reviews egen hemsida, via flera prestigefulla onlinebutiker.
”Hela vårt varumärke genomsyras av hantverk. Hur vi ska ta vara på de resurser vi har och hur vi kan nyttja gamla hantverkstraditioner som patchwork och broderier. Den nya kollektionen är en krock mellan romantiska material som spets och den inte så perfekta grungen med sina hårda skurningar”, säger Livia och Josephine.
Milano Fashion Week är Rave Reviews debut på den internationella modescenen. Visningen ägde rum på Palazzo Reale di Milano och golvet fylldes av mattor från Jotex egna sortiment. 60 mattor av olika storlekar, färger, material och mönster.
”Jotex och Rave Review känns som en perfect match. I vårt arbete utgår vi alltid från textilier – vi rekonstruerar gamla lakan och gardiner till high fashion kläder. Och Jotex tolkar mode på ett häftigt sätt genom sina kampanjer”, fortsätter Livia och Josephine.
När kontakten etablerades mellan Jotex och Rave Review var det för att planera inför ett kommande designsamarbete. Men samarbetet växte till något större och när tjejerna berättade om Milano var svaret redan givet.
”Vi har följt Rave Review länge då vi inspireras av deras sätt att arbeta och tänka kring val av material. Det känns som att vi har samma sätt att se på mode. På Jotex jobbar vi ständigt med att visa en hög modegrad – från hur vi tänker när vi tar fram produkter till hur vi visar upp vår design i bilder och i kampanjer. Samarbetet med Rave Review är ett nytt och spännande sätt att visa heminredning i en kontext som vi kanske inte tidigare upplevt den – presenterad på en catwalk i Milano”, säger Hannah Persson, produktchef på Jotex inom kategorin mattor.
Ellos Group är en av Nordens ledande e-handelsgrupper med e-handelsplatserna Ellos, Jotex och Homeroom samt betalvarumärket Elpy. I nära relation med våra miljontals kunder strävar vi ständigt efter att utveckla och erbjuda attraktiva och hållbara erbjudanden inom mode och hemprodukter för hela familjen. För oss är kunden alltid i fokus. Med innovation, kreativitet och hållbarhet söker vi ständigt nya vägar i stort och smått. Ellos Group, med huvudkontor i Borås, är verksamt i samtliga nordiska länder och på utvalda marknader i Europa. Ellos Group har ca 600 medarbetare och omsätter runt 3,6 miljarder SEK.